Saturday 19 April 2014

Rochițe




Dlui Iancu. I. Z

batalionul f. Vânătorii de Munte

Of. poștal militar no 11

4 ian.1943




Dragă Iancu,



18 dec.Prin Titi am primit felicitările tale. Ne-am mai liniștit si noi având o veste în acest fel de la tine. Ți-am scris până în prezent 6 scrisori și nu știu dacă ai primit vre-una. Caută și scrie-mi, noi nu am primit nimic de la tine.


23 dec.Nina care este o fată excepțional de fină mi-a vorbit într-una din zile, informându-mă de ce mai este pe la bancă și m-a poftit la masă. M-am dus și în loc de flori, că nu mai este modern, le-am dus smântână, unt, lucruri foarte rare iar Nina nu mai știa cum să-mi mulțumească, ea plătitnd preț triplu pe ele.


24 dec. Zi neagră pentru mine. Am fost la bancă. Stau și mă gândesc, dragă Iancu, ce-a putut să fie în mintea ta, acum că părinții tăi și-au dat arama pe față, bănuiesc sprijiniți pe ce le-ai spus tu. De ce tatăl tău se poartă cu mine astfel? În fond, casa aia imensă în care i-am primit, vorba aia, le-am dat tot etajul, să stea și ei la București, este a familiei mele, nu? Că eu nu mai am lichidități, asta e partea a doua, dar, chiar așa, să îndrăznească să...Este drept, este de situația noastră socială demn ca tu soț sa mă lași acasă cu totul în altă situație, decât aceia de a fi soția ta? De ce clauza pe carnet ca banii să fie ridicați de tatăl tău? Când tu ai economisit alături de soția ta cu care treceai pe lângă blănărie și soția ta, în înțelepciunea ei îți zicea să nu mai cheltuim atâția bani, la fel și cu restaurantele...Vrei să îți spun când trec pe acolo de facturile ce sosesc cu cămășile tatălui tău, capoadele de mătase ale maică-tii...pe asemenea vremuri? Banii ăștia nu i-ai strâns alături de mine? Să întâmpin eu asemenea rușine? Merit eu asta? Am decis până nu iei o hotărâre să nu mă mai duc pe la ei, să îmi vând din bijuterii și aștept răspunsul tău.


1 ian. M-am mai liniștit că am primit de la verișoara mea bani și nu mi-a acceptat nici bijuteriile, știind cât le iubesc, mai ales că sunt de la tata, ce dor îmi e de el. La multi ani! Ți-am scris vrute și nevrute mai sus, nu le băga în seamă, vorbele sunt scrise de o biată fată părăsită. Zilele astea am avut croitoreasa în casă care mi-a lucrat niște rochițe și care au eșit f drăguțe.


3 ian. Oare vei primi aceste rânduri?

Sunt bine și te doresc.

PS: a murit Liviu dar ne-a spus înainte de întâlnirea voastră la Odessa.

notă pentru cititorii silitori, ortografia o imită pe cea din 1943